Rapport från informationsträffen i föreningshuset den 27 oktober 2024
BAKGRUND
Inför beslutet på extrastämman den 24 november om ett hållbart, godkänt och gemensamt VA-system hålls regelbundna informationsträffar där arbetsgrupperna berättar vad som händer och medlemmarna får ställa frågor.
Här är vad som presenterades söndagen den 27 oktober.
VARFÖR MÅSTE VI RÖSTA OM DETTA?
Beslutet på extrastämman den 24 november är bara ett steg av flera. Det vi nu ska besluta är om vi vill ha ett gemensamt och godkänt avloppssystem, och om vi som förening ska arbeta för att åstadkomma ett sådant så snart som möjligt.
Om vi den 24 november beslutar att vi vill ha ett gemensamt avlopp, kommer beslutet att vi ska genomföra arbetet att tas vid ett senare tillfälle, när fler detaljer om tekniken och ekonomin har klarnat.
Vi kan alltså säga ja nu, men ändå säga nej senare.
Ett första beslut om att vi vill gå vidare är bra av flera skäl.
Vad händer om vi på stämman väljer att inte gå vidare med projektet?
Ingen får då, enligt Haninge kommun, ha indraget vatten i stugorna eftersom våra nuvarande individuella avloppslösningar inte klarar de nya miljökraven. Inspektion kommer att ske under 2025.
Vi kan alltså inte fortsätta som nu, med indraget vatten och orenat utsläpp som dessutom riskerar att rinna till grannen.
Om vi säger nej till gemensamt avloppssystem kommer ändå ett stort arbete att behöva göras inom några år. Det nuvarande systemet är 36 år gammalt och är snart i behov av upprustning. Kostnaden för detta är inte beräknad, men sannolikt är den 2–4 miljoner kronor – utan att vi varken får möjlighet att ha indraget vatten eller att rena vårt utsläpp.
Men om man inte vill då? Styrelsen måste ta ansvar för hela området. En majoritet av stugägarna har indraget vatten i dag, vilket tyder på en vilja att ha det så. Styrelsen vill verka för att detta även i framtiden ska vara möjligt. Dessutom tror styrelsen att en gemensam anläggning är den mest hållbara och ansvarsfulla lösningen på sikt – inte minst med tanke på miljön i vårt närområde.
Måste man ha indraget vatten? Nej, det måste man inte. Den gemensamma anläggningen – som även finansieras gemensamt – dras fram till tomtgränsen. Sedan är det upp till var och en att välja att ansluta sig – och det betalas då av respektive stuga.
EKONOMIN
Kostnaden för att bygga ett gemensamt avloppssystem beräknas av arbetsgruppen vara cirka 6 miljoner kronor, inklusive avgiften på 200000 kronor till lantmäteriet för ett nytt anläggningsbeslut.
Det betyder 100 000 kronor per stuga.
Om vi lånar hela summan med en amorteringsplan som följer avskrivningsplanen för avloppssystemet, vilket är 30 år, beräknas kostnaden för varje stuga bli 278 kronor/månad + ränta.
Prognosen är att månadsavgiften till samfälligheten höjs med cirka 400 kronor, från 700 till 1100 kronor.
Styrelsens bedömning är att dagens avgift på 700 kronor är relativt låg, mycket tack vare att medlemmar bidrar ideellt på sin fritid med kompetenser samfälligheten behöver.
Beräkningen på 6 miljoner kronor avser det gemensamma avloppssystemet. Sedan är det upp till dig som enskild stugägare om du vill ansluta ditt hus till avloppet och ha vatten indraget. Det valet gör var och en. Arbetsgruppen har inte i detalj räknat på vad en sådan anslutning kostar. Förutsättningarna är olika för varje hus, till exempel hur långt det behöver grävas på respektive tomt. Vill du gräva själv, eller kanske att det görs i samband med det stora grävarbetet för den gemensamma anläggningen?
Inför ett framtida beslut om att genomföra projektet kommer det finnas mer information om vad det kostar och hur det kan göras på smidigaste sätt.
Vad kostar det då att driva ett gemensamt avloppssystem? Den stora kostnaden är installationen, inte driften. Beräkningar för drift och underhåll presenteras på nästa informationsträff den 10 november.
FLER SAKER ATT RÖSTA OM
På extrastämman den 24 november vill styrelsen även få medlemmarnas uppdrag att undersöka möjligheten till borgenslån hos Haninge kommun. Ett borgenslån kan ge oss lägre ränta då det ger banken ökad trygghet.
Den tredje punkten det ska röstas om på extrastämman den 24 november handlar om ansökan av LOVA-bidrag hos Länsstyrelsen. LOVA står för lokala vattenvårdsprojekt och betalas till lokala åtgärder som förbättrar havs- och vattenmiljön, till exempel för att minska övergödning av Östersjön. Det är möjligt att få bidrag på upp till 90 procent av ett projekts kostnad. Detta är alltså ingenting vi kan kalkylera med, men en arbetsgrupp kommer att arbeta med en ansökan.
Du kan läsa mer om LOVA-bidrag på www.lansstyrelsen.se
VAD HÄNDER NU?
Höstens fjärde och sista träff med information och frågestund hålls i föreningshuset söndagen den 10 november klockan 11.
Söndagen den 24 november är det dags för extrastämman, även den i föreningshuset kl 11. Kom och rösta!
Av: styrelsen, oktober 29, 2024