Söndagen den 24 november var det extrastämma i föreningshuset. Det var 46 hushåll som representerades genom närvaro eller fullmakt. Det blev ett tydlig ja till att vi i föreningen vill ha ett gemensamt avloppssystem, samt att vi ska arbeta för att åstadkomma ett sådant så snart som möjligt. Styrelsen jobbar nu vidare med att ta fram underlag, undersöka möjligheterna till finansiering och skicka in ansökan om bidrag från LOVA hos Länsstyrelsen.
Beslutet var ett första steg, fler beslut kommer att behöva tas på framtida stämmor – i takt med att till exempel frågan om finansiering klarnar.
Haninge kommun och Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (SMOHF) informerade oss om gällande regelverk för vatten och avlopp i vårt område. Det blev upptakten till att vi i föreningen behövde ta ett gemensamt beslut på en extrastämma innan årets (2024) slut. I och med vårt beslut på extrastämman inställer SMOHF sin planerade inspektion av området 2025.
Presentation Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund
Aktuellt för oss är ett så kallat BDT-system. BDT står för bad- disk- och tvättvatten. Ett annat namn för detta är gråvatten. Det omfattar allt avloppsvatten från stugorna – utom toalettvatten.
Vattentoaletter kommer inte att bli aktuellt för vårt område. Med ett godkänt BDT-system får den som vill installera till exempel disk- och tvättmaskin. Det är upp till var och en.
Styrelsen måste ta ansvar för hela området. En majoritet av stugorna har indraget vatten i dag, vilket tyder på en vilja att ha det så. Styrelsen vill verka för att detta även i framtiden ska vara möjligt. Dessutom tror styrelsen att en gemensam anläggning är den mest hållbara och ansvarsfulla lösningen på sikt – inte minst med tanke på miljön i vårt närområde.
Kostnaden för att bygga ett gemensamt avloppssystem beräknas av arbetsgruppen vara cirka 6 miljoner kronor, inklusive avgiften på 200 000 kronor till lantmäteriet för ett nytt anläggningsbeslut.
Det betyder 100 000 kronor per stuga.
Om vi lånar hela summan med en amorteringsplan som följer avskrivningsplanen för avloppssystemet, vilket är 30 år, beräknas kostnaden för varje stuga bli 278 kronor/månad plus ränta.
Prognosen är att månadsavgiften till samfälligheten höjs med cirka 400 kronor, från 700 till 1100 kronor.
Styrelsens bedömning är att dagens avgift på 700 kronor är relativt låg, mycket tack vare att medlemmar bidrar ideellt på sin fritid med kompetenser samfälligheten behöver.
Beräkningen på 6 miljoner kronor avser det gemensamma avloppssystemet. Sedan är det upp till dig som enskild stugägare om du vill ansluta ditt hus till avloppet och ha vatten indraget. Det valet gör var och en. Arbetsgruppen har inte i detalj räknat på vad en sådan anslutning kostar. Förutsättningarna är olika för varje hus, till exempel hur långt det behöver grävas på respektive tomt. Vill du gräva själv, eller kanske att det görs i samband med det stora grävarbetet för den gemensamma anläggningen?
Inför ett framtida beslut om att genomföra projektet kommer det finnas mer information om vad det kostar och hur det kan göras på smidigaste sätt. Vad kostar det då att driva ett gemensamt avloppssystem? Den stora kostnaden är installationen, inte driften. Beräkningar för drift och underhåll presenteras på nästa informationsträff den 10 november.
Nej, det måste man inte. Den gemensamma anläggningen – som även finansieras gemensamt – dras fram till tomtgränsen. Sedan är det upp till var och en att välja att ansluta sig – och det betalas då av respektive stuga.
Aktuellt för oss är ett så kallat BDT-system. BDT står för bad- disk- och tvättvatten. Ett annat namn för detta är gråvatten. Det omfattar allt avloppsvatten från stugorna – utom toalettvatten.
Vattentoalett kommer inte att vara tillåtet i vårt område. Någon form av tillsyn kan komma att behövas. Exakt hur får styrelsen återkomma till. Frågan är viktig, inte minst på sikt när stugor byter ägare och gamla beslut kan blekna.
I dag riskerar det orenade avloppsvatten vi släpper ut från våra stugor att ledas vattenvägen österut, vidare till den känsliga våtmarken Lässmyran vid Vreta, för att sedan via Muskån slutligen hamna i Östersjön. Med ett nytt och godkänt avloppssystem renar vi vårt avloppsvatten innan det släpps ut.
I det nya VA-systemet finns ett reningsverk som troligen placeras vid ytan mellan södra parkeringen och hus 60. Där renas avloppsvattnet i flera steg. Efter det sista steget är vattnet så rent att det får släppas ut.
Rören för vatten och avlopp dras till tomtgränserna. Där kan varje stugägare sedan välja att koppla på sig så att man får in vatten och avlopp i sin stuga, eller avstå. Läs mer om teknisk idé