Nyheter

Så går vi vidare efter beslutet på stämman

Av: styrelsen, november 15, 2024

Rapport från informationsträffen i föreningshuset den 10 november 2024

BAKGRUND

På extrastämman den 24 november ska vi besluta om vi ska fortsätta att arbeta för ett hållbart, godkänt och gemensamt avloppssystem. Missa inte att sammanfattningar från alla höstens informationsträffar finns på vår nya hemsida – hemfosahage.se – under fliken Nyheter. 

KONSEKVENSER OM VI RÖSTAR NEJ

Vårt nuvarande system börjar bli till åren. Det är 36 år gammalt och snart i behov av omfattande renovering. Det är slitet och reningen i slambädden riskerar att inte godkännas med dagens miljökrav. 

Om vi röstar nej blir konsekvensen att det gamla systemet måste renoveras. Möjligheten att ha vatten i stugorna försvinner. Nya miljöregler och krav från kommun och tillsynsmyndighet gör att vår nuvarande lösning, där en majoritet har indraget vatten och individuella avloppslösningar, inte längre är godkänd.

KONSEKVENSER OM VI RÖSTAR JA

Om vi som förening röstar ja och beslutar att vi på sikt vill ha ett nytt avloppssystem, behöver det nuvarande slitna systemet inte renoveras. Då byts det ut. 

Om vi beslutar att gå vidare, kommer alla som vill kunna ha vatten och BDT-avlopp (bad, disk, tvätt) i stugorna. 

Det vatten vi släpper ut i avloppet kommer att renas. Risken för att det vatten vi i dag släpper ut – i våra enskilda avloppslösningar eller direkt i våra trädgårdar –ska exporteras till grannen eller vidare ut i närområdet minskar.

Alla föreningens gemensamma hus – hygienhus, garage, föreningshus – ansluts till det nya systemet och allt utsläpp renas. 

RENINGSVERKET

Vårt planerade system ska rena gråvatten, alltså avloppsvatten från bad, disk och tvätt. Vi får inte ha vattentoaletter i stugorna.

Intill södra parkeringen placeras en nedgrävd biorenare, av modellen Vestelli 1500. Vi kan själva göra löpande driftskontroller, eller välja att köpa den tjänsten. Vi är inte bundna till något serviceavtal med leverantören.

Slamdelen i biorenaren töms en gång per år. Det är lika ofta som vi tömmer i dagens system, och kostnaden beräknas bli densamma som i dag.

I biorenaren finns fyra luftfläktar. De syresätter delen där den biologiska nedbrytningen sker. Fläktarna måste gå dygnet runt – ett larm går på om de stannar. 

Vi ska årligen rapportera till tillsynsmyndigheten Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (SMOHF).

KOSTNADER FÖR DRIFTEN

Den stora kostnaden för ett nytt VA-system är installationen, vilket varit ett ämne under höstens informationsträffar (se hemfosahage.se). 

Så – vad kostar det då att driva anläggningen? 

Det korta svaret är, enligt arbetsgruppens beräkning, 19200 kronor om året – men troligen mindre. Det motsvarar 27 kronor per stuga och månad.

Här här det lite längre svaret…

Arbetsgruppen beräknar att cirka 700 meter avloppsrör måste grävas ned, på en meters djup. Röret placeras i en isolerande låda av 10 centimeter tjock frigolit. I lådan läggs en värmekabel, så att systemet vid långvariga kalla temperaturer kan värmas upp. Det beräknas vara billigare än att gräva ner röret på frostfritt djup. Två pumpar behövs för att hålla systemet i gång, biorenarens fläktar ska ha ström, värmekabeln likaså.

Fördelningen ser ut så här (beräknat på elpriset 2.50 kronor per kilowattimme):

Uppvärmning av 700 meter elkabel, 5 watt: 4200 kronor om året. 

Det motsvarar cirka 6 kronor per stuga och månad.

Fläktar i biorenare: 4500 kronor om året. 

Det motsvarar cirka 6 kronor per stuga och månad.

Drift av två pumpar: 2500 kronor om året. 

Det motsvarar cirka 4 kronor per stuga och månad. 

Årsavgift till SMOHF: Det är oklart hur mycket, det avgörs vid tillsynen. Det kan bli 8000 kronor, men det kan också bli 0 kronor. Maxavgiften 8000 motsvarar cirka 11 kronor per stuga och månad.

Sammanlagt – om vi utgår från maxavgiften till SMOHF – alltså 19200 kronor om året, vilket är 27 kronor per stuga och månad.

Eller – om vi utgår från en SMOHF-avgift på 0 kronor – 11200 kronor om året, vilket är 16 kronor per stuga och månad.

I exemplet ovan beräknas systemet behöva värme dygnet runt i 20 dagar, alltså 480 timmar. Hur vet man hur många dagar värmen måste vara på? Det vet man inte, det beror på hur kall vintern blir. Men man vet att värmen inte kommer att behöva vara påslagen bara för att det blir nollgradigt utomhus. Värmen i systemet slås på och av automatiskt vid behov. Det är temperaturen i rören i den isolerade lådan på en meters djup som avgör, inte temperaturen i luften. Systemet kommer också att tillföras värme genom att det används. Det varma vatten vi släpper ut i avloppssystemet hjälper till att hålla det varmt.

FÖRENINGENS EKONOMI

Styrelsens bedömning är att föreningen har god ekonomi. 

Så här såg det ut 2023.

Vi betalar 57000 kronor om året för sophantering.

Vi betalar 47500 kronor om året för latrintömning, kopplad till hygienhusen.

Vi betalar 46000 kronor om året för el.

Vi betalar 70000 kronor om året för administration (försäkringar, ekonomistöd etc).

Vi betalar 101000 kronor om året i underhåll.

Dessutom ska vi få 42000 kronor från Skatteverket. Myndigheten har felaktigt krävt samfälligheter på moms – de pengarna ska nu betalas tillbaka.

Det görs även en hel del obetalt arbete här i Hemfosa Hage. Snöröjning, gräsklippning, styrelsemöten, städdagar. Det är värt mycket, och hjälper till att hålla månadsavgiften nere. Vi beräknas sammanlagt lägga ner cirka 450 timmar av vår fritid på obetalt arbete som gagnar vår förening. Om timkostnaden skulle vara 200 kronor (låg timpenning, jämfört med om vi skulle köpa tjänsterna) bidrar våra gemensamma insatser med 90000 kronor till samfällighetens kassa.

VAD HÄNDER EFTER STÄMMAN?

Om vi röstar nej måste alla koppla bort sitt indragna vatten. Haninge kommun har aviserat att en inspektion kommer att ske under 2025.

Om vi röstar ja kommer arbetet att gå vidare. Det är alltså det vi röstar om – huruvida arbetet ska gå vidare eller inte. Det definitiva beslutet att installationen ska genomföras fattas i sådana fall vid en kommande stämma.

Arbetsgruppens och styrelsens fokus under hösten har varit att undersöka och förbereda den gemensamma delen av ett nytt VA-system, som alltså dras fram till tomtgränsen.

Om vi röstar ja kan förberedelserna för ett gemensamt VA-system gå vidare. Det kommer då att utredas hur anslutningen till de enskilda husen ska gå till. Vad kostar det? Kan vi lösa något gemensamt? Jag kanske inte vill ha indraget vatten, men ändå kunna tömma mitt avfall i avloppet – hur gör jag? Hur långt måste det grävas på min tomt? Måste röret på min tomt vintersäkras med värme? 

KOM IHÅG!

Extrastämman är söndagen den 24 november kl 11 i föreningshuset. 

Fullmakt behövs för alla delägare som inte är närvarande. 

Det är enkel majoritet, alltså 50 procent, som gäller vid omröstningen. 

Kom i god tid! Det är viktigt att närvaron registreras korrekt, och att alla ska hinna få sina röstkort.

Läs mer

En månad kvar – varför är extrastämman viktig?

Av: styrelsen, oktober 29, 2024

Rapport från informationsträffen i föreningshuset den 27 oktober 2024

BAKGRUND

Inför beslutet på extrastämman den 24 november om ett hållbart, godkänt och gemensamt VA-system hålls regelbundna informationsträffar där arbetsgrupperna berättar vad som händer och medlemmarna får ställa frågor.

Här är vad som presenterades söndagen den 27 oktober.

VARFÖR MÅSTE VI RÖSTA OM DETTA?

Beslutet på extrastämman den 24 november är bara ett steg av flera. Det vi nu ska besluta är om vi vill ha ett gemensamt och godkänt avloppssystem, och om vi som förening ska arbeta för att åstadkomma ett sådant så snart som möjligt.

Om vi den 24 november beslutar att vi vill ha ett gemensamt avlopp, kommer beslutet att vi ska genomföra arbetet att tas vid ett senare tillfälle, när fler detaljer om tekniken och ekonomin har klarnat.

Vi kan alltså säga ja nu, men ändå säga nej senare. 

Ett första beslut om att vi vill gå vidare är bra av flera skäl.

  • Kontakterna med långivare underlättas om det finns ett stämmobeslut
  • Vi får bättre och mer detaljerade offerter om vi kan peka på att vi verkligen vill genomföra projektet
  • Vi kan undvika att få akuta problem med Haninge kommun och tillsynsmyndigheten SMOHF (Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund) gällande våra nuvarande individuella VA-lösningar

Vad händer om vi på stämman väljer att inte gå vidare med projektet?
Ingen får då, enligt Haninge kommun, ha indraget vatten i stugorna eftersom våra nuvarande individuella avloppslösningar inte klarar de nya miljökraven. Inspektion kommer att ske under 2025.

Vi kan alltså inte fortsätta som nu, med indraget vatten och orenat utsläpp som dessutom riskerar att rinna till grannen.

Om vi säger nej till gemensamt avloppssystem kommer ändå ett stort arbete att behöva göras inom några år. Det nuvarande systemet är 36 år gammalt och är snart i behov av upprustning. Kostnaden för detta är inte beräknad, men sannolikt är den 2–4 miljoner kronor – utan att vi varken får möjlighet att ha indraget vatten eller att rena vårt utsläpp. 

Men om man inte vill då? Styrelsen måste ta ansvar för hela området. En majoritet av stugägarna har indraget vatten i dag, vilket tyder på en vilja att ha det så. Styrelsen vill verka för att detta även i framtiden ska vara möjligt. Dessutom tror styrelsen att en gemensam anläggning är den mest hållbara och ansvarsfulla lösningen på sikt – inte minst med tanke på miljön i vårt närområde.

Måste man ha indraget vatten? Nej, det måste man inte. Den gemensamma anläggningen – som även finansieras gemensamt – dras fram till tomtgränsen. Sedan är det upp till var och en att välja att ansluta sig – och det betalas då av respektive stuga.

EKONOMIN

Kostnaden för att bygga ett gemensamt avloppssystem beräknas av arbetsgruppen vara cirka 6 miljoner kronor, inklusive avgiften på 200000 kronor till lantmäteriet för ett nytt anläggningsbeslut. 

Det betyder 100 000 kronor per stuga.

Om vi lånar hela summan med en amorteringsplan som följer avskrivningsplanen för avloppssystemet, vilket är 30 år, beräknas kostnaden för varje stuga bli 278 kronor/månad + ränta. 

Prognosen är att månadsavgiften till samfälligheten höjs med cirka 400 kronor, från 700 till 1100 kronor.

Styrelsens bedömning är att dagens avgift på 700 kronor är relativt låg, mycket tack vare att medlemmar bidrar ideellt på sin fritid med kompetenser samfälligheten behöver.

Beräkningen på 6 miljoner kronor avser det gemensamma avloppssystemet. Sedan är det upp till dig som enskild stugägare om du vill ansluta ditt hus till avloppet och ha vatten indraget. Det valet gör var och en. Arbetsgruppen har inte i detalj räknat på vad en sådan anslutning kostar. Förutsättningarna är olika för varje hus, till exempel hur långt det behöver grävas på respektive tomt. Vill du gräva själv, eller kanske att det görs i samband med det stora grävarbetet för den gemensamma anläggningen? 

Inför ett framtida beslut om att genomföra projektet kommer det finnas mer information om vad det kostar och hur det kan göras på smidigaste sätt.

Vad kostar det då att driva ett gemensamt avloppssystem? Den stora kostnaden är installationen, inte driften. Beräkningar för drift och underhåll presenteras på nästa informationsträff den 10 november.

FLER SAKER ATT RÖSTA OM

På extrastämman den 24 november vill styrelsen även få medlemmarnas uppdrag att undersöka möjligheten till borgenslån hos Haninge kommun. Ett borgenslån kan ge oss lägre ränta då det ger banken ökad trygghet.

Den tredje punkten det ska röstas om på extrastämman den 24 november handlar om ansökan av LOVA-bidrag hos Länsstyrelsen. LOVA står för lokala vattenvårdsprojekt och betalas till lokala åtgärder som förbättrar havs- och vattenmiljön, till exempel för att minska övergödning av Östersjön. Det är möjligt att få bidrag på upp till 90 procent av ett projekts kostnad. Detta är alltså ingenting vi kan kalkylera med, men en arbetsgrupp kommer att arbeta med en ansökan.

Du kan läsa mer om LOVA-bidrag på www.lansstyrelsen.se   

VAD HÄNDER NU?

Höstens fjärde och sista träff med information och frågestund hålls i föreningshuset söndagen den 10 november klockan 11.

Söndagen den 24 november är det dags för extrastämman, även den i föreningshuset kl 11. Kom och rösta! 

Läs mer

VA-projektet – hur går det till och vad kostar det?

Av: styrelsen, oktober 11, 2024

Rapport från informationsträffen i föreningshuset den 6 oktober 2024

BAKGRUND

Inför beslutet på extrastämman om ett hållbart, godkänt och gemensamt VA-system hålls regelbundna informationsträffar där arbetsgrupperna berättar vad som händer – med tekniken, ekonomin och juridiken.

Här är vad som presenterades söndagen den 6 oktober.

TEKNIKEN

En arbetsgrupp i samfälligheten jobbar ideellt, så att alla vi som bor i Hemfosa Hage ska få så bra information som möjligt om de möjligheter som finns. I gruppen finns mångårig kompetens inom bland annat bygg, vvs och el.

Aktuellt för oss är ett så kallat BDT-system. BDT står för bad- disk- och tvättvatten. Ett annat namn för detta är gråvatten. Det omfattar allt avloppsvatten från stugorna – utom toalettvatten. 

Vattentoalett kommer inte att vara tillåtet i vårt område. Någon form av tillsyn kan komma att behövas. Exakt hur får styrelsen återkomma till. Frågan är viktig, inte minst på sikt när stugor byter ägare och gamla beslut kan blekna.

I dag riskerar det orenade avloppsvatten vi släpper ut från våra stugor att ledas vattenvägen österut, vidare till den känsliga våtmarken Lässmyran vid Vreta, för att sedan via Muskån slutligen hamna i Östersjön. Med ett nytt och godkänt avloppssystem renar vi vårt avloppsvatten innan det släpps ut.

I det nya VA-systemet finns ett reningsverk som troligen placeras vid ytan mellan södra parkeringen och hus 60. Där renas avloppsvattnet i flera steg. Efter det sista steget är vattnet så rent att det får släppas ut. 

Rören för vatten och avlopp dras till tomtgränserna. Där kan varje stugägare sedan välja att koppla på sig så att man får in vatten och avlopp i sin stuga, eller avstå. 

Hur gör jag då om jag vill koppla in mig på systemet för att rena mitt avloppsvatten och ha vatten i stugan? Det arbetsgruppen jobbar med nu är det gemensamma systemet, fram till tomtgränsen. Om/när projektet genomförs finns det troligen goda möjligheter för de stugägare som vill att samarbeta om installation från tomtgräns in i stuga. 

Arbetsgruppen fortsätter sitt arbete med projektet. Ju noggrannare förarbetet är, desto bättre offerter väntas vi kunna få.

Mer information finns i presentationen ”Teknisk idé” från arbetsgruppen, som mejlades till medlemmarna den 11 oktober.

EKONOMIN

Vad kommer det att kosta? 

6 miljoner kronor, är arbetsgruppens uppskattning. Det betyder 100 000 kronor per stuga.

Och hur ska det finansieras? Samfällighetens kontaktperson på Swedbank hjälper oss med upplägget. Enligt banken kan vi troligen få ett lån som följer avskrivningstiden för liknande VA-system, 30 år.

Då ska varje stuga betala:

Lån på 30 år: 278 kronor/månad + ränta

Prognosen är att månadsavgiften till samfälligheten höjs med cirka 400 kronor, från 700 till 1100 kronor.

Jämförande siffror är:
Lån på 10 år: 834 kronor/månad + ränta

Lån på 20 år: 417 kronor/månad + ränta

Styrelsens bedömning är att dagens avgift på 700 kronor är relativt låg, mycket tack vare att medlemmar bidrar ideellt på sin fritid med kompetenser samfälligheten behöver.

En del i finansieringen kan bli ett så kallat lova-bidrag. Det är pengar till lokala vattenvårdsprojekt som kan sökas hos länsstyrelsen. Då ett projekt som vårt kan bidra till en bättre ekologisk status i området tror vi att möjligheterna att få bidrag är god.

Vi har även möjlighet att ansöka om kommunal borgen hos Haninge kommun. Kommunen står då som garant för att lånet kommer att betalas. Ett borgenslån kan göra att vi får lägre ränta, då det är en ökad trygghet för banken.

JURIDIKEN

Även här ställer boende i Hemfosa upp på sin fritid för att hjälpa oss alla. Vad gäller juridiskt i ett sådant här projekt, med allt från beslutsfattande till eventuellt genomförande? Vi kommer även att kunna få hjälp genom föreningen Samfälligheterna, där vi är nybliven medlem. 

DATUM ATT HA KOLL PÅ

Informationsträff i föreningshuset. Söndagen den 27 oktober kl 11.

Informationsträff i föreningshuset. Söndagen den 10 november kl 11.

Extrastämma  i föreningshuset. Söndagen den 24 november kl 11.

Läs mer

Vatten och avlopp – vad händer?

Av: styrelsen, september 23, 2024

Rapport från informationsträffen i föreningshuset den 15 september 2024

BAKGRUND

Haninge kommun och Södertörns miljö- och hälsoskyddsförbund (Smohf) har informerat oss om gällande regelverk för vatten och avlopp i vårt område. Mötet hölls i Haninge kommunhus den 5 september, dit vi alla var inbjudna.

Nu ligger bollen hos oss, medlemmarna i Hemfosa Hage samfällighet. 

VAD VILL VI?

Vi måste ta ställning till de två alternativ som kommunen gav  oss.

Alternativ A. Uppgradera till ett godkänt och hållbart VA-system, med fortsatt möjlighet att ha indraget vatten.

Alternativ B. Ingen får ha indraget vatten, de som har det måste koppla ur. Det finns inga undantag.

Något tredje alternativ – till exempel att fortsätta som i dag där en majoritet av stugorna har indraget vatten och tar hand om sitt eget avloppsvatten i hinkar eller stenkistor – finns inte, enligt kommunen. Regler och miljökrav ser inte likadana ut som förr. Det som kanske var tillåtet då, är inte tillåtet nu.

Har man indraget vatten måste man ha ett godkänt avlopp. Inga enskilda avlopp kommer att godkännas i vårt område, enligt kommunen.

Det spelar alltså ingen roll om du har en enskild avloppslösning du anser vara godkänd – den enda avloppslösningen som kommer att vara godkänd i framtiden är en gemensam anläggning.

VAD INNEBÄR ETT GODKÄNT AVLOPPSSYSTEM?

Aktuellt för oss är ett så kallat BDT-system. BDT står för bad- disk- och tvättvatten. Ett annat namn för detta är gråvatten. Det omfattar allt avloppsvatten från stugorna – utom toalettvatten. 

Vattentoaletter kommer inte att bli aktuellt för vårt område.

Med ett godkänt BDT-system får den som vill installera till exempel disk- och tvättmaskin. Det är upp till var och en. 

VAD KOMMER DET ATT KOSTA?

Självklart en stor fråga för många medlemmar. Än finns inga kalkyler eller summor presenterade. Styrelsen och arbetsgruppen har kontakt med byggfirmor och banker, och återkommer i frågan. 

En plan för hur finansieringen ska gå till, och en uppskattning av kostnaden, ska presenteras innan vi kan fatta beslut om hur vi vill gå vidare.

VAD HÄNDER OM VI VÄLJER ATT INTE GÅ VIDARE MED ARBETET MED ETT GODKÄNT VA-SYSTEM?

Kommunen kommer under 2025 att utföra inspektion i området, för att kontrollera att ingen har indraget vatten. Inspektionen bekostas av dig som stugägare, och kommer enligt kommunen att kosta cirka 8000 kronor. 

Har du indraget vatten kommer du att bli ålagd att ta bort det. Om det inte görs kan kommunen ge dig vite.

Har du inte indraget vatten kan du inför inspektionen meddela kommunen detta, och samtidigt bevisa att så är fallet. Om kommunen litar på dig kan du slippa inspektion, och heller alltså inte betala för en sådan.

Om vi väljer att inte gå vidare med ett godkänt VA-system kommer vårt befintliga vattensystem troligen ändå att behöva göras om inom några år. Det börjar bli gammalt, och ett byte bör göras innan det går sönder. Går vi vidare med ett nytt system kommer arbetet med det gamla systemet inte att behöva göras (och alltså inte betalas).

Om vi väljer att inte gå vidare – vad talar då för att vi inte är i samma situation igen om några år? Tiden går, förutsättningar ändras, stugor byter ägare. Är det en hållbar lösning? Det är det upp till oss att ta ställning till.

VEM BESTÄMMER VAD SOM SKA HÄNDA NU?

Det gör vi. Vi som äger stugorna i Hemfosa Hage.

Före årsskiftet måste vi ha meddelat Haninge kommun vår avsikt – vad vill vi? Det beslutet ska tas på en extrastämma i år. Om vi på extrastämman bestämmer att vi vill gå vidare med det förberedande arbetet, kommer sedan fler beslut att behöva tas på framtida stämmor – i takt med att till exempel frågan om finansiering klarnar.

En formell kallelse till extrastämman kommer under hösten.

Under hösten kommer vi även att fortsätta med informationsträffar i föreningshuset, då det finns tillfälle att diskutera och ställa frågor. Kanske känner du dig osäker på vad du vill? Kanske vet du redan vad du vill, men vill ändå veta mer?

DATUM ATT HA KOLL PÅ

Informationsträff i föreningshuset. Söndagen den 6 oktober kl 11.

Informationsträff i föreningshuset. Söndagen den 27 oktober kl 11.

Informationsträff i föreningshuset. Söndagen den 10 november kl 11.

Extrastämma  i föreningshuset. Söndagen den 24 november kl 11.

Läs mer